בס״ד
אורי עמר - עורך דין ומגשר

צוואה לפי ההלכה

צוואה לפי דין תורה

לפני שנדבר על צוואה לפי ההלכה, בואו נסקור את המצב הקיים במדינת ישראל. ובכן צוואה היא מסמך משפטי בו אדם מגדיר וקובע כיצד יחולק עזבונו לאחר פטירתו. צוואה נעשית על פי חוק הירושה תשכ“ה 1965. החוק מגדיר כללים ברורים לגבי עריכת הצוואה, וסוגי צוואות. כמו גם כל ההליכים הקשורים לצוואות.

החוק אינו מחייב אדם להכין צוואה, זוהי בחירה אישית של כל אדם. כמובן שישנן סיבות רבות מדוע כדאי לממש את הזכות לכתוב צוואה. מבלי לרדת לעומקם של הדברים, ומבלי להידרש לדוגמאות, נוכל להגיד כי זו הדרך היחידה להבטיח כי העיזבון יחולק לפי רצונו של אדם.

במידה ואין צוואה, מתבצע הליך הידוע בתור ירושה על פי דין. הליך זה מחלק את העיזבון על פי עקרונות חלוקה המופיעים בחוק הירושה. זוהי פשוט ברירת המחדל כאשר אין צוואה.

החקיקה האזרחית במדינה ישראל אינה מתנהלת על פי אותם עקרונות הפסיקה ההלכתית, ולכן עקרונות החלוקה המופיעים בחוק הירושה אינם תואמים לתפיסת העולם ההלכתית. דוגמה להבדלים בין ההלכה היהודית לבין החקיקה האזרחית אנו יכולים לראות בעקרונות החלוקה:

למשל על פי ההלכה כאשר אדם נפטר, רכושו יתחלק בין בניו. ובמידה ואין לו בנים, הרכוש יחולק בין בנותיו. ומה לגבי האלמנה? על פי ההלכה לאלמנה יש זכויות, כמו הזכות להמשיך לגור בדירתם המשותפת, אך היא אינה יורשת את בעלה.

ואילו על פי הדין האזרחי העקרונות שונים. הירושה מתחלקת בין בני הזוג, לבין יתר הילדים. כאשר האלמן/ה יורשים את כל המיטלטלין המשותפים ולפחות ממחצית הרכוש. וכל היתר מתחלק שווה ושווה בין ילדיו.

רק באמצעות עריכת צוואה על פי ההלכה אנו יכולים להבטיח כי חלוקת הרכוש תתקיים באופן התקף מבחינה הלכתית ולכן גם רבנים ממליצים על עריכת צוואה. יודגש כי באמצעות צוואה הלכתית ניתן לקבוע חלוקת רכוש שונה מזו הקבועה על פי דין תורה – ולצוואה יהיה תוקף הלכתי. כך נהגו כבר לפני דורות רבים, כאשר רצו למשל לאפשר הורשה גם לבנות והרבנים אף עודדו לעשות זאת – וכאמור הדבר אפשרי בהחלט במסגרת צוואה בעלת תוקף הלכתי.

צוואה לפי ההלכה

צוואה לפי דין תורה

בעוד בדין האזרחי כללי חלוקת העיזבון נקבעים על פי חוק הירושה, יש את הכללים המופיעים בהלכה. ואם אדם מעוניין בחלוקה אחרת מזו הקבועה בחוק האזרחי, עליו לערוך צוואה.

הגישה ההלכתית שונה במהותה מהגישה האזרחית. לאחר פטירתו של אדם, אין הוא שליט על רכושו. ולכן גם אינו יכול להחליט מי ירש אותו. ולכן הפתרון במסגרתו אדם יכול להשפיע על חלוקת הרכוש היא באמצעות מתנה.

ההלכה קובעת כללים מפורטים לחלוקת רכושו של המת. אולם אם אדם מעוניין שרכושו יתחלק בשונה ממה שנקבע בהלכה, עליו לכתוב צוואה. אך ההבדל בין הורשה לבין מתנה היא עקרון חשוב בצוואה הלכתית. מנגד, עלינו לנסח את הצוואה כלשון החוק – ולהשתמש במונח ציווי.

כאשר אדם מעניק מתנה בעודו בחיים, הוא בעצם מאבד את זכויותיו לגבי אותם נכסים. וכמובן שזהו אינו מצב אידאלי, אדם אינו רוצה לאבד את זכויותיו על נכסיו בעודו בחיים. לכן יש ליצור מנגנון המאפשר לתת מתנה בעלת תוקף חוקי, אך גם לאפשר לאדם להחזיק בזכויותיו עד ליום מותו.

צוואה לפי ההלכה

בעוד חוק הירושה מאפשר לנו לערוך צוואה לפי ראות עיננו, עדיין עליה לעמוד בדרישות החוק. חשוב לנו שהצוואה תהיה בעלת תוקף חוקי.

אך צוואה לפי דין תורה היא הרבה יותר מסוגיה טכנית. בדרך כלל הסוגיה מעוררת אתגרים שונים הדורשים פתרונות יצירתיים. המוריש, שואף לקיים את ההלכה היהודית, אך יחד עם זאת מעוניין בחלוקת עיזבון התואמת יותר לרוח הזמן והגישות השוויוניות יותר הקיימות כיום.  גם לכך יש פתרונות.

ההלכה היהודית היא דבר מורכב, ולא ניתן לדבר על כל מקרה ומקרה במאמר אחד. ולא אחת ישנן סוגיות הלכתיות המאתגרות מחדש את פוסקי הדור. אך בשורה התחתונה חשוב לדעת כי ישנם עורכי דין העוסקים בצוואות ברוח ההלכה היהודית, ואשר יש להם בקיאות בנושאי ההלכה הנדרשים.

ישנו אתגר מסוים בין עריכת צוואה שתהיה תקפה מבחינה משפטית, לבין עריכת צוואה לפי דין תורה. הכוונה שלנו היא ליצור צוואה הלכתית שאינה יוצרת קונפליקטים עם הדין האזרחי, דבר שעלול להביא להתדיינויות משפטיות עתידיות.

האתגרים הם רבים, ואפילו ישנו שוני בין העדים הכשירים לחתום על צוואה הלכתית, לבין העדים הכשירים לחתום על צוואה אזרחית. לכן חשוב למצוא עורך דין צוואות וירושות המכיר את שני העולמות.

צוואה לפי דין תורה

עורך דין אורי עמר

עורך דין אורי עמר עומד לשירותכם בכל סוגיה הקשורה לצוואות וירושות, כמו גם הסכם ממון, הסכם גירושין בהסכמה ועוד.  אך מעבר לשירותים המשפטיים, אורי עמר עומד בראש מרכז הגישור 'שיח' ומעניק שירותי גישור בסכסוכים אזרחיים, לרבות סכסוכי ירושה, גישור משפחתי טיפולי, וגישור עסקי.

שיח מרכז גישור  בפייסבוק

צוואה לפי ההלכה |  צוואה לפי דין תורה

השינוי מתחיל כאן!
ליווי מקצועי ורגיש לכל סוגי ההסכמים במשפחה
הסכמי ממון, גירושין, צוואות, יפוי כח מתמשך ועוד

מגיעה לכם שיחת יעוץ ראשוני ללא עלות

×
דילוג לתוכן